Wat denkt men als ze het woord 'zelfcompassie' horen? Laatst gaf ik een workshop over zelfzorg en ik wilde natuurlijk eerst weten wat mijn publiek onder dit woord verstaat. Egoïsme. Dat woord stond heel klein in de woordenwolk. De grootste woorden waren "ontspanning, rust, grenzen, balans". Ik wilde uiteraard weten waarom egoïsme. De persoon die het had ingevoerd nam het woord. Ja, want als ik goed voor mezelf wil zorgen, dan voel het voor mij als egoïsme. Ik doe het wel, zei deze persoon, maar ik voel me er niet altijd in gesteund en dan voelt het als egoïstisch.
Egoïsme, zelfzucht... woorden die vaak geassocieerd worden met zelfcompassie. Gek, vind je niet? Want je mag lief zijn voor anderen, maar niet voor je zelf? Als je even meer behoefte hebt aan een kopje thee en niet die ene boodschap gaat doen, gewoon omdat je echt even behoefte hebt aan een pauze... ben je dan egoïstisch? Als je jezelf moed inpraat of iets liefs tegen jezelf zegt omdat je jezelf weer buitengesloten hebt... ben je dan zelfzuchtig?
Het is niet makkelijk, om zelfcompassie te tonen. Niet makkelijk omdat je ook vaak bang bent voor de oordeel van anderen. Tenminste, dat is bij mij wel het geval. We zijn niet gewend om lief voor onszelf te zijn. We wachten vaak om door andere getroost te worden, of we maken onszelf 'belachelijk' omdat we niet hoogmoedig willen overkomen.
Een truc is om jezelf in de derde persoon aan te spreken. Dan heb je het niet over: kom op, ik kan dit wel. Maar eerder: Kom op Claudia, dit kun je wel. Als je jezelf in de derde persoon aanspreekt, doe dat alsof je het tegen een goede vriend(in) hebt.
En ga eens oefenen met zelfcompassie:
1. Denk aan een moment waarop je het moeilijk had. Misschien wel toen je een medicatie fout maakte op je werk, of een ander soort fout.
2. Hoe heb je gereageerd? Wat zei je toen tegen jezelf?
3. Ga nu eens na of je ook op deze manier zou hebben gereageerd als dit je lieftallige collega was overkomen.
4. Vraag je zelf af waarom je zo anders op jezelf reageert dan op iemand anders... Hoe kan je toch een volgende keer liever voor jezelf zijn?
Hey, en als je al lief bent voor jezelf, hoera! Ga vooral zo door.
Dat je dan lief voor jezelf bent, betekent overigens niet dat je maar altijd diezelfde fouten blijft maken. Ach ja, kan iedereen gebeuren... Nee, nee. Leren van onze fouten is ook lief voor jezelf zijn :)

